Friday, February 19, 2010

Siri 3:Cerita Janin

DARI ALLAH KITA DATANG, PADA DIA KITA KEMBALI

Maaf.
Lama tak menulis di sini. Tuptup, dah Jumaat pun. Dan merasa terpanggil untuk menulis sebab mengenangkan ada tanggungjawab untuk menyediakan sedikit santapan rohani untuk kita semua.

Sebelum itu, maaf juga sekali lagi.
Sebab dah lama tak bersiar-siar ke blog orang lain. Hidup agak sibuk. Selain kelas dan hospital, ada temujanji doktor lagi. Dan waktu yang lainnya banyak diisi dengan.. Tidur. I don't know why I feel so lethargic these days. 


Oh,I witness a Caesarian section last Wednesday. You know..that cut open the abdomen to bring out a baby thingy. Subhanallah. I was thinking that delivery of a baby will be a blood-is-all-over-the-place kind of business, but I was wrong. In fact, the delicate baby came out clean and waxy!!! And now, I'm still competing with tempe's kiasu-ness to get into a labour room and see a natural delivery. Another one week to go for Obstetrics&Gynaecology posting. Berharap sangat!!

Untuk Siri Jurnal Jumaat hari ini, aku lampirkan saja ayat Al-Quran yang menerangkan tentang proses kejadian manusia untuk kita sama-sama renungkan. Sungguh,Al-Quran & Hadis yang Rasulullah wariskan pada kita mengandungi segalanya, bagi mereka yang terbuka hatinya,mahu menerima, dan mahu belajar.

Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kukuh(rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci Allah, Pencipta yang Paling Baik [Al-Mu'minuun:12-14]
  • Gambaran kukuhnya rahim/uterus itu mungkin boleh diperjelaskan lagi dengan kewujudan sejumlah ligamen dan otot yang melingkungi rahim. Sungguh, Allah jadikan posisi normal letak duduk rahim itu pada angle tertentu yang cantik saja berkesinambungan dengan vagina, tapi tidak pula menggelongsor jatuh. tak silap aku, ada 11 supports of uterus yang perlu dihafal masa zaman-zaman first year dulu. Kalau nak suruh aku ulang sekarang,gagap jugalah. Hihi!Baik korang tekan sini untuk tahu lebih lanjut. Tapi,dia bagi 5 supports je.Still banyak tuh!
  • Penerangan proses kejadian manusia dari darah--->daging-->tulang-->daging memang menyamai kajian embriologi[janin] masa kini. Pembentukan sel-sel darah dan salur darah berlaku seawal usia 3minggu selepas persenyawaan. Dan selebihnya, aku tak cukup ilmu nak perjelaskan. Cuma, kalau mengikut buku teks aku,susunan perkembangan&pertumbuhan kandungan adalah sel darah --> sel otot&tulang --->sel kulit!menarik tak weh? [ok,excited sekejap]
Seterusnya,Rasulullah melalui salah satu hadis baginda,

Sesungguhnya, seorang di antara kamu dikumpulkannya pembentukannya [kejadiannya] dalam rahim ibunya [embrio] selama 40 hari. Kemudian selama itu pula [40 hari] dijadikan segumpal darah. Kemudian selama itu pula [40 hari] dijadikan sepotong daging. Kemudian, diutuslah beberapa malaikat untuk meniupkan roh kepadanya [untuk menuliskan.menetapkan] empat kalimat [macam] : rezekinya,ajal[umurnya], amalnya dan buruk baik[nasibnya] -HR Bukhari-Muslim

Oh,tahukah anda bahawa degupan jantung bayi boleh didengar sekitar 18-20 minggu usia kandungan?

Dan yang lebih menakjubkan ialah ayat ke-6 surah Az Zumar,

...Dia menjadikan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam tiga kegelapan.

Dan bayi dalam kandungan membesar dan bertumbuh dalam satu kantung yang berlapis-lapis. Kalau anda perasan, dalam kandungan, kita dibalut lapisan kulit perut ibu, diikuti lapisan rahim, serta seterusnya lapisan amnion @ air ketuban. Tiga bukan? Wallahu'alam.

21 comments:

Anonymous said...

besarnyer kebesaran Allah~
kita ptt mensyukurinyer~

Anonymous said...

besarnya kekuasaan Allah..

Anonymous said...

Dan, still ada juga yang tak bertanggungjawab nk bunuh anak tu kn. haish :(

husnayaacob said...

it's a great post k anum
besarnya kuasa Allah swt.
tp mnusia zaman skrg still ta sedar dgn kehebatan-NYA :(
hrap2 kita tak tergolong dlm golongan org yg lupa dgn nikmah Allah swt

Dr Hana said...

anum!! how r u?
omg i feel so lousy, ak sangat x perasan ur previous entry ada sebut pasal ko sakit. waaa are u ok?
ok kan aku dah gelabahT_T

ini blog wirdah said...

sekarang kat mesia byk sgt kes-kes buang anak. sedih :(

Husna Hadzarami said...

this entry is superb!
tengah boring sorang2 kat rumah saje blog-walking cari blog2 untuk dibaca.
this one is soo nicely written :)

NAZ said...

janin sekarang dibakar salai bagai bintang

hans said...

orang yg buang bayi atau terasa nak buang kena baca entry ko nih
bagus

norfaridahanum said...

kepada semua,percayalah,ini baru sedikit bukti kekuasaanNYA =)

norfaridahanum said...

@muni, naz, wirdah, hans - itu mungkin ada kaitan dgn entry sebelum ini..rebah sebelum nikah =(

norfaridahanum said...

@cleo, huhu!br update kat lola.nothing to worry about ah [ok,tipu] tapi we should more concern on aiza's condition kot. is she still in ICU,babe?

norfaridahanum said...

@ghost one & husna hadzarami,
welcome!

KecHiQuE oLiGoS said...

anum dear....
rase lama tak borak ngn awk :)

Subhanallah.. penciptaan manusia itu sangat unik dan kompleks.. tp bagaimana caranya kita menjadikan diri kita (roh dan tanah) lebih baik dan berguna dari sebelum??


just wanna add one info here..
"In 1981, during the Seventh Medical Conference in Dammam, Saudi Arabia, Professor Moore said: “It has been a great pleasure for me to help clarify statements in the Quran about human development. It is clear to me that these statements must have come to Muhammad from God, because almost all of this knowledge was not discovered until many centuries later. This proves to me that Muhammad must have been a messenger of God.”

Allah bless you, dear Norfaridahanum Mad Norizan :)

thanks for santapan rohani.. nnt saya pon nk update pasal janin ni :P bukan tiru tapi nk menambah.. hukhuk... boleh tak???

norfaridahanum said...

thanks awak!itulah..saya agak rajin minggu nih..haha! nak update pun mcm malas.awak tolonglah tambahkan mana2 patut nnt sy leyh link kan kat entry nih kan?kalo boleh bubuh gmbr lagik lawa =)
tambah ke ape ke..ambil je alh.ape yang tirunya,ini hakcipta Allah saja=)

anith said...

=]

norfaridahanum said...

hey,welcome back dear!

MORIBAYU said...

salam
:)

terima kasih..sebab sudi singgah lalu. Kat my blog.
Errmm....

:)

norfaridahanum said...

muhammad: =) teruskan melukis!

Lola MK said...

aiza still kt icu..tp da kire ok la..
da leh melawak n mnyakat..huhu

norfaridahanum said...

alhamdulillah...
pls take care of her=)