Wednesday, March 30, 2011

< 257 > Ayam Masak Ros

Hai semua! Tiba-tiba aku rasa macam nak wujudkan satu lagi sesi khas dekat blog ni. 3D-Dari Dapur Dokter. Eceyh!Mengancam tak nama? 

Kalau segmen Doctor Does Doodle aku banyak mengomel pasal studi, hospital dan pesakit-pesakit aku, segmen 3D yang ini pula macam namanya, lebih pada aktiviti gelap aku di masa lapang dan lapar.LOL. Sekadar nak berkongsi pengalaman memasak di perantauan di samping buat Mama rasa bangga. HAHA.InsyaAllah,setiap minggu aku kongsikan apa-apa resepi masakan sempoi-sempoi aku dekat sini.

Diingatkan juga,jujur aku cakap ya..Aku memang tak hebat memasak. Kalau ikutkan memang nak angkat sumpah mengaku aku ke-bimbo-ness aku adalah di tahap maksima bila berada di dapur. Duduk asrama dari umur 9 tahun *alasan* Lepas itu bila balik rumah, memang Mama hanya ajak-ajak ayam ke dapur suruh potong bawang, sayur atau basuh pinggan sahaja. Jadi memang apa-apa yang aku masak banyak bergantung pada pemerhatian dan aci suka hati je. Tak lupa juga banyak juga masakan adalah hasil kerajinan bertanya kepada rakan-rakan [sebab tak tahu nak buat apa dah masa clinical posting!].Rakan-rakan di sini memang hebat. Tunggu masa saja untuk menggendutkan bakal suami masing-masing.LOL.

Masakan ala-ala sahaja. Namapun aku bagi ikut sesedap gaya secukup rasa je. Mungkin berguna untuk rujukan pelajar-pelajar bujang yang mempunyai masalah yang sama macam aku. Eceyh. Tak adalah lepas ini, member aku dekat Jepun,Jin[bukan nama sebenar] sibuk nak YM sebab nak tahu pasal resepi-resepi. Eh tapi, aku susah nak panggil apa yang aku akan kongsikan ini sebagai resepi, sebab aku main tulis dan agak-agak je. Ye,itu kunci utama aku bila memasak.Percayalah pada naluri anda. HAHAHA. *rasa macam nak lempang laju-laju tak?*

sure tak sampai hati lepas tengok muka comel di atas kan? *lempang lebih laju*

Masakan minggu ini - Ayam Masak Ros. Entah,lebih kurang macam Ayam Masak Merah tapi sebab aku buatkan dia jadi manis terlebih dan lebih berkuah kot?

1- Blend semua adik-beradik bawang dan halia sekali. Bawang merah[kecil] kasik taruh banyak sikit.Agen pemanis semulajadi yang penting tu.Agak-agaklah ye. Aku nak masak ayam 2 ketul je. So,aku guna bawang besar satu,bawang kecil dalam 6, bawang putih pun dalam 5 6 ulas juga. Heh,garlic is so my fav!Masa nak blend tu,taruh air sikit serta garam.

2- Kisar cili kering. Boleh kot taruh cili merah hidup sekali.Tapi kat India ni memang wassalam-lah nak jumpa cili merah hidup.Jadi untuk berani mati,guna saja cili kering tu. In case ada yang tak tahu, cili kering tu kena potong dua buang biji-biji dia sebanyak mungkin[kalau tak nanti pahit] pastu rebus/rendam dalam air panas dalam 15 minit ke.

3- Bawa keluar ayam dari peti ais.HEHE. ini sepatutnya step 1st. Tapi tak apa,ayam senang je nak defrost. Susah sangat,pergi taruh dalam microwave seminit dua.Teknologi perlu dimanfaatkan.TOINK!

4- Ok.Panaskan minyak dalam kuali.Api sederhana ye puan-puan (tiba-tiba bercakap macam Chef Wan) Minyak jangan banyak sangat. Tak elok untuk kesihatan.Tak kisahlah minyak apa kau guna. Kalau guna berlebihan tetap ada mudaratnya. Letak just enough untuk tumiskan bawang-bawang yang dah kena blend tadi.Macam mana nak agak? Hurmmm...aku tak ambil gambar pulak. Tapi kalau kau perhati kan, bila kau tuang bawang tu nanti, ada lingkaran minyak terbentuk sekeliling bawang tu. Ha,lingkaran tu jangan bagi dia tebal sangat. Buat apa nak makan minyak? Nak jadi orang minyak ke?

5 - Bila dah naik bau yang ala wangi semacam, kau tuang pula cili kisar tadi.Kacau Kacau Kacau sampai ko rasa puas hati. HAHA. Orang selalu kata sampai pecah minyaklah. Yakni,bila minyak akan bergerak ke tengah-tengah kuali sampai akhirnya hilang. Selagi belum,maknanya  cili tak masak. Bila cili tak masak betul-betul, boleh menyebab sakit perut. Itu yang aku fahamkanlah.Penjelasan saintifik?Bukan di sini.*malas* Tapi untuk masakan ni aku tunggu 5 minit je terus aku campak ayam masuk.

6- Gaul ayam bersama sambal tu dan tutup kuali biar haba dan segala wap-wap panas terperangkap. Biarlah dalam 15minit. Pergi solat dulu ke. [makanan belum terhidang ye. So, tak ada alasan nak lewat-lewatkan solat.huhu].

7- Boleh taruh kentang juga serentak dengan ayam tadi. Aku teringat ni masa tengah angkat takbir solat Isyak.TOINK!

8- Selesai solat, tambahkan santan dalam setengah cawan. Purpose? Entahlah..saja nak bagi kuah dan rasa lemak-lemak sikit. Kacau Kacau Kacau. Rasa. Dan memetik kata-kata orang yang lebih berpengalaman [walaupun ayat dia sedikit durjana], langkah terakhir ialah tambahkan garam secukup rasa *kelip-kelip mata* Oh,aku rasa aku ada letak asam keping juga satu.

9- Aku hidangkan dengan cili hijau sebagai hiasan. Simply because, kalau aku masak mesti kena ada warna hijau sikit. Serta aku suka PEDAASSSSSS. yezzza!



Selamat Mencuba Jaya.Yes,cuba jaya.Itu prinsip dapur saya.Prinsip Mama juga rasanya.Jangan terlampau ikutkan resepi turun temurun. Kalau semua asyik sama, tak akan pernah ada perkataan Chef dalam kamus.Setuju? Bukan,saya tak kata saya hebat macam MasterChef segala. In fact,saya tak layan sangat pun rancangan tu.Saya cuma belajar memasak guna apa yang ada. Bukan kena ada itu dan ini dulu baru nak memasak.Janji bila saya makan, rasanya boleh tahan dan tak sakit perut atau pengsan. SO,kira OKKKAYYYYYYYY laahhhh! 

6 comments:

HabHas said...

yummy.. :p .. cam best.. insya allah akan try if ada kesempatan.. good luck for d next masakan sempoi2.. "doktor serba-serbi"..rrrrr..
plg best..masak guna apa yg ade.. dat's a master ..

psenk said...

Terima kasih chef panas melecur! Ouch! Psst~ *bygkan effect jari menyentuh punggung lalu membuat muka jahanam menyentuh benda panas*

Saya sebagai mamat tak pandai masak nak try la~

gadisBunga™ said...

potong ayam tu pakai pisau bedah ke? ekekekekek!!!!

norfaridahanum said...

HabHas : call me Dr.Love.hahhha.awk tuh study hard to become a doctor very soon k?chaiyok2!

senk:over la lu..haha.nway,jgn lupa tambah serai jugak.gudluck mencari serai di bumi mangalore ni.haha

gadis bunga :maka sesungguhnya percaya;ah pisau bedah adalah pisau paling tajam dlm dunia.=p

udienjai said...

Kalau aku cuba rasepi ni, agak2 rasa dia sama tak? haha'

norfaridahanum said...

mestilahhhh takkkk!hahaa