Friday, April 29, 2011

< 264 > Bas India

Agra2008

Hai!Lagi 2 jam bas aku sepatutnya akan bergerak ke Davangere. Ada program anjuran Malaysian Students' Association-Davangere Chapter. Jadi haruslah menjadi wakil MSA Mangalore di samping curi masa cuci mata tengok apa yang ada di sana. Menurut ceritanya,tak ada apalah sangat melainkan khinzir dan babi merata-rata. TOINK!
Delhi 2008

Perjalanan aku dijangka memakan masa lapan jam. LAPAN JAM! Saja tebalkan tulisan siap huruf besar dengan letak tanda seru nak buat orang rasa wow tapi tak berjaya pun.haha. Duduk dekat India ini,perjalanan 8 jam naik bas itu perkara biasa sahaja. Selalunya,kalau perjalanan lebih 8 jam,aku lebih suka ambil tren. Sangat jarang aku guna penerbangan domestik dalam India ni. Satu,sebab dia mahal lah kan. Contoh,kalau dari tempat aku pergi-balik Mumbai[yang kalau naik tren makan masa 12-16jam], tiket flight dia boleh cecah harga yang sama macam kau beli tiket AirAsia balik Malaysia.Dua,sebab aku memang rasa tak perlu. Kalau aku tak ada hal penting nak kena rush rush, baik aku lepak naik tren saja.
Hyderabad 2009

Alhamdulillah...dalam 3 tahun ni dah merata India aku pergi. Mumbai saja dah 3 kali. Bangalore, Delhi, Agra, Jaipur, Shimla, Manali, Chennai, Hyderabad, Goa, Mysore, Ooty, Kerala. Banyak dari tempat-tempat ni aku pergi dengan Shuhaiza. Secara jujurnya,Shu memang orang yang paling kuat "travel chemistry" dengan aku. Agak sedih juga bila dia tak akan join aku menjelajah ke satu tempat di bulan Jun nanti.Adeyh.Aku jarang nak bergerak dalam kumpulan besar kalau nak berjalan-jalan.Dan aku memang selalu suka explore sesuatu tempat tu sendiri. Not to mention yang guna travel agent sangatlah mencekik darah ok. Senangnya bila jalan dengan Shu ialah dia simple dan banyak benda yang kitorang senang nak capai persetujuan. Satu benda yang ketara ialah kitorang kalau berjalan memang tak ingat dunia dan hanya balik ke hotel untuk tidur. Jadi, memang sangat tak kisah hotel cikai ke ape ke.Janji,toilet dia bersih!Dah selalu sangat kami jalan berdua sampai parents kitorang pun dah masak sangat,tak kisah.Siap ada simpan nombor telefon masing-masing lagi.
Ooty2010

Tiba-tiba entri ni jadi entri penghargaan untuk Shu pula.Sebenarnya masih dalam usaha memujuk Shu ikut aku pergi jalan-jalan bulan Jun nanti.LOL.Peluang tipislah,sebab pemilik nama Shuhaiza Supian ni tetap pendirian. Itu satu lagi sebab kenapa aku senang nak berurusan dengan dia ni.Dia bukan jenis nak cancel last minute ke. HUHU. 
Mysore Palace 2010

Aku semenjak yang trip aku uruskan masa tahun pertama,yang dari asalnya 12 orang nak ikut,sudahnya tinggal 4 orang tu,aku macam trauma terus nak berjalan ramai-ramai. Mati nak kena cover-kan guna duit sendiri segala macam hotel reservation yang dah dibuat.TOINK!Kalau setakat trip dekat-dekat dan belanja ciput tak ada hal lagilah.Paling jauh pernah pergi beramai-ramai was Goa2009 and it was fun indeed. Seronok je. Tapi jalan dengan orang yang kita satu kepala tetap terbaiklah,walaupun there are 2 heads literally.
Goa 2009-gambar di-crop atas sebab-sebab tertentu.Masa tu kami pergi dalam 12 orang kot=)

Aish tengok..lari topik lagi. Sebenarnya, sekadar nak berkongsi sedikit pesanan khas kalau ada sesiapa yang bercita-cita nak naik bas dekat India ni. India tak ada RnR yang hebat macam Malaysia, jalan dia bukan besar dan luas macam Dubai tapi senantiasa sesak dengan kenderaan,tak macam......Ankara,Turki!Pemandu bas memang bukan tergolong dalam pemandu berhemah.Semuanya stok feeling Alex Yoong. Bawa laju tapi tak pernah menang pun.LOL!Jadi,pastikan kali terakhir anda makan adalah lebih kurang 3 jam sebelum waktu bas bergerak.Hindarkan makanan pedas ataupun membeli makanan-makanan tepi jalan dekat India ni..Lainlah kalau kau dah duduk lama sikit dan perut kau dah immune,hentamlah makan apa saja tanpa perlu risaukan risiko untuk dapat cirit birit. RnR India adalah satu dalam setiap 4 jam.Itu yang paling bertamadun punya RnR lah.Ada toilet dan orang jual air kelapa fresh exactly next to the toilet.LOL.Pastikan anda dah kosongkan pundi kencing sebelum melangkah naik atas bas. Ataupun kalau anda lelaki,mungkin anda tak ada masalah sangatlah.Boleh saja sertai aktiviti kencing secara berjamaah di mana-mana sahaja di sepanjang perjalanan. Kalau malu,pergilah cari tali pinggang berkalendar jenama Nabil.LOL.
Mudeshwar Beach 2010

Pemanduan yang tidak berhemah di atas jalan yang berselekoh-selekoh simpang siur macam ular kena palu bakal membuatkan anda rasa loya. Kami pun dah sepakat mengatakan yang perjalanan menaiki bas di India adalah satu pengalaman menaiki roller-coaster yang terunggul dan termurah di dunia. Jadi,kalau anda memang mempunyai potensi tinggi untuk muntah-muntah,baiklah ambil anti-motion sickness drug macam Promethazine. Itu ubat kegemaran housemate aku.Asma' nama dia.Tapi maaf,sudah berpunya.HAHAHA.Saja iklankan ko jap Mek,aku baru tahu ko stalker terulung =p 
HANUMan Gundi Waterfalls 2011

Dan satu lagi pesanan yang agak kurang senonoh tapi bermanfaat untuk gadis-gadis di luar sana,disebabkan frekuensi lambungan yang agak tinggi di sepanjang perjalanan menaiki bas,saya selaku bakal doktor dengan penuh prihatinnya mensyarankan anda untuk memakai.......SportsBra!!! TEEETTTTTT!

7 comments:

anith said...

hahaha scary!
FR xde travel by bus xcept private.
semua pakai tren, TGV or RER!

eh bulan 6 pegi mne?

Fikri said...

selamt datng ke dvg ye...nanti jemput dtg uma hehe

NAZ said...

hahaha ayat last juga i fokus point, seronok jadi u merata u pergi haihhh cemburu mula menular dalam diri haha

shusupian said...

Anum, aku terharu...huhuhu..tapi aku angggap strategi ko utk pujuk aku telah GAGAL..sbb aku dh beli tiket utk blk ke Malaysia..SILA CUBA LAGI DI MASA AKAN DATANG..

norfaridahanum said...

anith..adelah...rahsia!

fikri,nasi lemak sedaplah!!!nanti dtg mangalore pula tau

naz..boleh je kalo u saving naz.now everyone can fly.itu janji tony fernandez.haha

shu,aaaaaaa.........aq dh r 1st time nak nek air asia nih.gelabah ayam la aq g sorang2.

MomoN said...

anum kata nak balik bulan jun?

norfaridahanum said...

aish..balik tuh mmg balik kak.tapi before that kita singgah dulu memana sehari dua.hehe =)