Saturday, August 06, 2011

Siri 36 : Ibadah Ramadhan

Assalamualaikum sahabat,

Jarang-jarang aku bertanya "bagaimana puasa kau hari ini?"
Kerana yang aku tanyakan "bagaimana Ramadhan kau hari ini?"
Aku tak ucapkan "Selamat berpuasa!"
Tapi aku ucapkan "Selamat ber-Ramadhan"
Kenapa?

Kerana Ramadhan itu bukan semata-mata menahan diri dari lapar dan dahaga sahabatku sayang. Kita menahan diri dari banyak perkara yang membatalkan puasa itu. Kita mengelak dari melakukan perkara-perkara yang mengurangkan pahalanya.

Inilah bulannya kita lihat warna sebenar diri. Inilah bulannya kita belajar menjaga tingkah. Inilah bulannya kita melipatgandakan ibadah. 

Tapi sahabatku, jangan kau sempitkan pemikiranmu tentang ibadah. Ibadah bukan hanya di atas tikar sejadah. Ibadah bukan bilangan muka surat Al-Quran semata-mata.

Jangan kerana kau berjaga sehingga ke sahur untuk tarawikh dan Qiyam, Selepas subuh disambung Mathurat dan Al-Quran hingga ke fajar. Dan kemudiannya kembali ke katil, kau butuhkan rehat yang kau perlukan. Sedangkan ada kuliah pagi yang menanti di kampus kau terus abaikan.

Nanti kau terjaga untuk Dhuha pula. Kemudian kau tambahkan dengan Tafsir dan Zikir. Sedang waktu itu sepatutnya kau menjalankan kerja-kerja klinikal di hospital. Mengingati Allah itu perlu dan boleh di mana-mana saja sahabat. 

Petang nanti datanglah ke kuliah dengan muka segar bertenaga sahabat. Jangan jadikan puasa itu alasan untuk muka mencuka. Untuk tidur sewenang-wenangnya. Apa kata yang bukan Islam nanti? Puasa itu sengaja membunuh diri? Jangan tuduh mereka tak memahami, kalau kita yang salah memberi erti.

Sahabatku sayang, pernahkah kau dengar kisah Abu Darda' yang tidak tidur malam kerana mengerjakan ibadah? Lantas beliau ditegur sahabatnya bernama Salman ,"Tuhanmu ada hak ke atas kamu, badanmu ada hak ke atas kamu dan isterimu ada hak ke atas kamu. Berikan kepada semua ini haknya". Dan Rasulullah tatkala mendengarkan itu berkata, "Benarlah Salman" - Riwayat Bukhari

Ya,Ramadhan memang setahun sekali. Tapi Islam adalah selama-lamanya sebuah agama yang mementingkan produktiviti dan kualiti di semua segi. Allahua'lam.

3 comments:

Raja & Wife said...

Jadilah hamba yang menghambakan diri kepada ALLAH dan bukan hamba yang menghambakan diri pada Ramadhan. Happy Ramadhan.:)

HabHas said...

sgt stuju......

enyheartsdiamond said...

what a beautiful entry of ramadan! salam ramadan kak anum <3