Tuesday, September 20, 2011

Kahwin-Kahwin

Lepas satu-satu.

Macam larian berganti-ganti dah kitorang kata.

Mula dengan Alfian Arif, Presiden Malaysian Students Association(MSA) kitorang sendiri.

Bernikah dengan junior kami dari Melaka-Manipal Medical College (MMMC)
Tarikh nikah sampai sekarang masih rahsia.TOINK! Syikin dah balik sambung belajar di Melaka pun.

Diikuti Hawa yang selamat melangsungkan perkahwinannya dengan Hanafi yang mana aku bertindak selaku penaja pakaian sanding(ungkit lagi ungkit!LOL). Majlis sekitar Disember tahun lepas. Hanafi nun jauh di Jerman sekarang ni.

Dan yang terbaru sekali Kaiyisah yang berkahwin 1 September lalu dengan Aswad, tahun kelima jurusan perubatan di Mesir. Semalam diorang tumpang adakan majlis kesyukuran dekat rumah aku. Oh well,rumah aku kan besar. One day, I'm gonna miss this apartment =((( 

Ini baru batch aku punya ceritalah.. Belum kira batch seniors yang merupakan generasi pemangkin "larian berganti-ganti naik pelamin" ni. 
Kak Farah &Firamir. Kahwin sebelum masuk final year(tahun 2010) Dua-dua dah bergelar Dr. pun sekarang. Pemenang anugerah couple paling sweet seantero Mangalore - aku yang calonkan, aku yang undi dan aku yakin ramai yang setuju. Sweet gila nak mati, dah la muka sama pulak tu!

Even Konsul JPA, Encik Khair pun cakap, Mangalore ni lah yang paling banyak bertemu jodoh! Encik Khair yang umur 30 pun baru kahwin 11September lepas ok. Sikit punya ramai students dah langkah bendul dia. HAHAHA. Dan ini baru kat tempat aku. Belum masuk tempat-tempat lain di India ni, belum masuk yang kahwin dengan Ashraf Muslim lagi kan. HAHAHAHA. Sampaikan ada kawan kat Malaysia yang bawak keluar statement lebih kurang beginilah..."Korang kat India ni kan...asyik kahwin je ye!" HAHAHAHA!

Jadi aku cuma nak berpesan pada siapa-siapa lah yang nak mengikut jejak langkah mereka-mereka yang di atas,pastikan anda betul-betul mendalami dan memahami tanggungjawab yang harus dipikul bila bergelar suami isteri ni. Jangan sibuk nak kahwin semata-mata sebab nak ikut "trend kahwin muda" atau fikirkan keseronokan sahaja. 

 Tambah bila anda dah ada perjanjian/kontrak/agreement dengan JPA/MARA atau apa-apa sponsor yang lain yang anda dah sain terlebih dahulu sebelum sain surat nikah. Ada 2 amanah janji yang kau kena pikul tu. Dan sebelum sain akujanji yang kedua kena betul-betul thorough dengan semua challenges & consequences yang bakal dihadapi nanti. Orang selalu cakap berkahwin itu sunnah, tapi malangnya tidak bersunnatullah pula dalam pengendalian perkahwinan+rumah tangga etc. Maka yang jadi mangsa fitnah ialah agama Islam itu sendiri. Aish....aku kecewa betul kalau cakap hal ni...Dan adalah juga aku kecewa dengan seseorang dua atau mungkin tiga manusia dalam hal ini.Astaghfirullahal'zim...

Oh!tak apalah..malas nak emo berpanjangan..Aku kira tulisan ini sebagai pesanan untuk diri sendiri juga ni..Dan aku juga berdoa pada Allah semoga aku diberikan kebijaksanaan dan kekuatan dalam menangani masalah-masalah mendatang. Dan semoga aku juga tidak termasuk dalam golongan yang menimbulkan fitnah terhadap agama suci ini. Amin.

Manalah tahu kan giliran aku pula ke nanti.HAHA.*suka buat statement kontroversi dan cari publisiti* TEEETTT!

So Mangalorians,who's next nak sambut baton ni? 

P/S: Gambar curi FB members.Harap-harap tak disaman. { -__________-}""


7 comments:

beruang diabetes said...

ntah2 baton tu pas ke k.hanum plak..hehe

udienjai said...

Ecece~ anum bila nak sambut baton?

cimöt said...

bilenye ko??hahaha

AJ Nismihan said...

Berkahwin itu bilamanapun tidak salah, selagi mana berkahwinlah dengan etika perkahwinan.

muda pun bisa berfikir seperti si tua akal andai cukup dalam penghayatan ilmunya, dan pasti ada saja si tua yang kebudak-budakan duduk akalnya sampai salah dan silap dilihat betul pada telahan mereka.

ya, tentu saja tak semua.
tapi statistiknya masih tetap tak secantik yang diharapkan.

ah.
lupa.
we are not living in ideal world rite?
or.
should i rephrase; there is no perfectness in this world cause we are the perfect abidin afterall.

erk.

*smile*

norfaridahanum said...

nadfatin , sudien & cimot :
sampai masa tibanya waktu.akan adalah jemputan untuk kamu...hehe=)

AJ: when i first read your comment, I didnt agree with the idea that we are the perfect abidin. but then I came to realize is that what you were trying to say was..that's it!WE ARE NOT PERFECT! terus saya setuju!

Unknown said...

anum,bile nk join the group ni? ;)))

norfaridahanum said...

soon,insyaAllah =)