Saturday, October 22, 2011

Semangat Muda

Assalamualaikum..tertangguh-tangguh penulisan Jurnal Jumaat aku ni,padahal ada saja yang aku nak kongsikan, cuma kekangan masa dan tuntutan tanggungjawab pada pelajaran perlu aku utamakan. Tapi bila aku teliti-teliti balik, rasanya ada baiknya jugalah aku rangkumkan semua ulasan/pandangan tak seberapa aku tu dalam jurnal hari ni memandangkan kesemua hal tu, pada pemikiran akulah, ada kesamaan pada pucuk pangkal kejadian. (wahhh la ayat kan?)

Steve Jobs


random Facebook photo

"Never been a fan of Apple's product but still, RIP Steve Jobs. Will always remember your incredible legacy and inspiring speeches"

I posted this on Facebook about 5 hours after his death. I'm not a gadjet savvy but his death is indeed,is felt as a great loss,at least to me. We shall realize that world only have few people with such vision and drive, who's still alive (this includes Tun Dr. Mahathir). His struggle to become such a technology juggernaut is just a sample of one spectacular journey through life. Click on this speech , and get inspired like how I was the first time I heard it. In short,the reason of such status was because I respect him. Seriously,I didn't feel anything wrong with it until a Facebook's friend commented that it was haram to say RIP (Rest in Peace) and she wrote an excerpt from an article she read, "R.I.P bermaksud berehatlah dengan aman. Ia tak layak diucapkan atau didoakan oleh seorang Muslim kepada seorang kafir yang meninggal kerana ia tak akan pernah aman di alam barzakh. Itulah janji Allah kepada mereka yang menyekutukan Allah. Apakah kita dalam sedar mendoakan kebaikan seseorang kafir yang menentang Allah?"


Woow!aku tertampar dengan komen sedemikian. Pertamanya, sebab masa aku tulis status itu,tiadalah niat aku nak memenangkan orang yang menentang Allah. Aku sekadar menulis atas dasar hormatkan sesama manusia. Pada aku,kalau orang Islam kita cakap Innalillah, orang bukan Islam gunalah RIP. Orang Islam kita guna Allahyarham,orang bukan Islam kita guna mendiang. Itu sahaja.

Kedua,bagaimana yang dikatakan menentang Allah tu?Menentang Islam memang pastilah menentang Allah. Kalau menentang Allah itu dikira menentang Islam ke? Dan satu lagi soalan yang lebih tricky dari aku, orang yang tak menutup auratnya, tak menjaga solatnya, tak hormat ibubapa...itu menentang Islam atau menentang Allah? Aku belum pernah dengar Apple bersekongkol dengan Israel. Dan aku juga belum pernah terbaca Rasulullah mengabaikan golongan kafir zimmi di zaman pemerintahan baginda.Jadi bagaimana ya?

Ketiga,pada cukup pengetahuan aku, he was a nice man. Aku tak adapun di sisi dia masa dia mati. Aku pun tak tahu iktikad dia apa di saat akhir kematian dia. Yang zahir,di mata aku dia adalah seorang individu yang baik dan tidak pernah melancarkan provokasi kepada agama aku.Cukuplah itu..yang lain itu aku serahkan pada Allah. Kerana hidayah itu milik Allah juga.

Allah berfirman, "Katakanlah (Muhammad) kepada orang-orang yang beriman,hendaklah mereka memaafkan orang-orang yang tidak takut akan hari-hari Allah,kerana Dia akan Membalas sesuatu kaum sesuai dengan apa yang mereka kerjakan"  - Surah Al-Jatsiyah,ayat 14

Firman Allah lagi dalam Surah Maryam,ayat 70, "Selanjutnya Kami lebih Mengetahui siapa yang seharusnya dimasukkan ke dalam neraka"

By the way, she left a link for further reading. There's one comment said that RIP actually came from the practice of the priests, so we can't follow it. That's quite a brighter clarification though I still think,it's not enough. Obviously because I've never heard a sermon from any priest and also failed to recollect any scene from any English movies.TOINK! Atau mungkin yang sebenarnya ilmu aku masih kurang=)  Kalau ikut pemahaman aku larangan meniru perlakuan/tindakan/ucapan orang bukan Islam hanya termaktub pada perkara-perkara yang bercanggah dengan akidah,ibadah dan akhlak kita sebagai Muslim sahaja. Aku salah faham ke?

Apapun,hal ini sebenarnya mengingatkan aku tentang kontroversi perayaan April Fool yang kononnya dikatakan meraikan kejatuhan kerajaan Granada di Sepanyol walhal pengkaji sejarah pun berbalah tentang tarikh sebenar kejatuhan Andalusia. Dan yang lebih mengejutkan,aku pernah terbaca sebenarnya kisah kejatuhan kerajaan Andalusia itupun direka oleh penganut Kristian! Mereka telahpun terlebih dahulu mengkaji personaliti penganut Islam (elaboration : yang gemar melatah tak tentu pasal) dan mereka dah yakin sangat orang Islam kalau disajikan dengan cerita-cerita sebegitu pastilah mereka akan bertindak balas secara berlebihan (baca:mengharamkan perayaan April Fool). Nah,sekali tengoklah bagaimana reaksi kita!Sebijik macam yang mereka rancangkan!Dan merekapun tertawa besar mengenangkan perangkap yang menjadi dan telatah orang Islam yang betul-betul dah di-fool-kan!Amacam,sentap?


Aku setuju sangat kalau orang bising nak haramkan sambutan April Fool atas fakta yang munasabah, macam seruan hadith-hadith  ni ke..

"Sabda Rasulullah : Seseorang itu tidak dikira benar-benar beriman hinggalah dia meninggalkan penipuan yang bertujuan untuk bergurau, dan meninggalkan berdebat walaupun dia membawa kebenaran" - HR Ahmad & Al-Tabrani


"Sabda Rasulullah : Tidak dibenarkan seseorang menakutkan seorang Muslim" - HR Abu Daud


"Sabda Rasulullah : Kecelakaan ke atas sesiapa yang menipu untuk menghiburkan manusia, kecelakaan ke atasnya, kecelakaan ke atasnya" - HR Abu Daud, at-Tirmizi, an-Nasa'ie

Oklah...poinnya tak perlu sambutlah jugak kan? Ye memang...tapi bila kita ada penjelasan macam ni, tidaklah orang bukan Islam mentertawakan sikap kita yang takutkan bayang-bayang sendiri sampaikan sanggup mencipta cerita, mereka fitnah untuk jatuhkan agama lain dan tinggikan martabat Islam,kononnya. Tiada fitnah terbesar selain mensyirikkan Allah/mencemarkan sifatNya. Dan sesungguhnya, Allah itu Maha Mengetahui siapa yang benar-benar ikhlas menyembahNya. Dan cukuplah Allah sahaja untukku.

Tiada bezanya orang yang berbohong untuk gurauan di hari April Fool dan orang yang berbohong atas nama menegakkan kalimah Islam. Don't tell me that the latter is lying for a more noble intention thus what he/she is doing is more accepted in Islam. Tak pernah sekalipun aku baca di mana-mana tentang tingkat bohong..Ada ke 1st degree lie, 2nd degree lie and so on? Yang bohong tetap bohong kan?

I suppose this is what preventing us to attract people to Islam. We ourselves are creating barrier as if Islam is too exclusive to be understood by others. As if,we are selected because we are born as Muslims. As if, Muslims are raised to always hate non-Muslims because of the unsettled issues from the past. As if..As if..

Lets correct all these phobic/paranoid Muslims before going all hysterical with Islamophobia issue. Boleh tak? 

Hudud di Brunei
Minggu lepas ramai teman yang berkongsi berita titah Sultan Brunei yang akan melaksanakan hukum hudud di negara makmur itu.Alhamdulillah.

Berapa ramai yang mempersoalkan tentang penangguhan perlaksaaan hudud di Malaysia? Dan dari jumlah seramai itu pula,berapa ramai yang benar-benar tahu tentang hudud (sejarah perlaksaannya di zaman Rasululullah, ciri-ciri, matlamat yang ingin dicapai bla bla) dan berapa ramai pula yang menggunakan isu ini sebagai senjata politik semata-mata? Ah,aku seboleh mungkin tak mahu menyentuh isu-isu politik secara terang-terangan dalam blog aku ni. Banyak kupasan aku tentang politik yang aku sangkutkan saja di peti draf.

Aku langsung tak berniat nak mempertikaikan niat baik mana-mana pihak yang memperjuangkan hudud. Tapi cuba banding Malaysia dan Brunei, bagaimana keadaan negara tu yang menyebabkan Sultan Brunei bertitah menyatakan yang Brunei punyai kemampuan untuk laksanakan hudud. Kenapa baru sekarang Sultan bertitah yang Brunei sudah mampu?This isn't a question of better late than never. In fact,implementing hudud shall based on all or none law - Kalau nak buat,buat betul-betul(mencakupi semua aspek perlaksanaan,tindakan dan kesan), kalau belum mampu nak buat betul-betul, jangan laksanakan lagi.(Aku tak kata jangan buat terus ok!)

Di Brunei tak ada clubs, pubs, Hard Rock Cafes mahupun kelab dangdut. Arak diharamkan penjualannya.   Kalau wujud, mungkin sebab diseludup dari Miri atau Labuan. Tak ada MAGNUM atau SPORTSTOTO. Daging ayam,lembu,kambing,kerbau dipastikan halal di mana-mana premis jualan pun. Ada dijual daging babi atau tak itu aku tak pasti. Jam 9 malam dah jadi pekan mati, tapi tak ada pulalah rasa takut nak berjalan-jalan seorang diri. Tak ada gangguan siulan-siulan sumbang.Tak ada pengemis di jalanan. Rakyat pelbagai bangsa dan agama taat dan sayangkan Sultan selaku pemerintah negara. Rakyat tak bising pun Sultan ada eskalator khas di masjid untuk ke naik ke ruang solat.Malah,Sultan pun bila Solat Jumaat bergilir-gilir di masjid-masjid seluruh negara setiap minggu. Ramai golongan muda belia dah menjejakkan kaki ke Makkah yang mana tiket penerbangannya ditaja Kerajaan Brunei. Poligami dibenarkan dengan syarat suami haruslah mengisytiharkan harta sebanyak nilai tertentu dan menyediakan sebuah rumah untuk isteri baru yang bakal dinikahi,barulah diluluskan permohonan poligaminya. Brunei bertuah sebab dianugerahkan Allah dengan kekayaan "emas hitam" dan juga pemimpin yang bijak dan saksama dalam mengatur perbendaharaan & perundangan negara mereka supaya segenap lapisan rakyat merasa kemewahan dan keadilan dalam negara tu.

Dengan itu juga,susah nak buat kesalahan yang bersangkut paut dengan hudud bila berada di Brunei. Dalam pada kerajaan Brunei nak melaksanakan hukuman tu, kerajaan Brunei sebenarnya dah pun memastikan yang tiada sebarang ruang untuk rakyatnya melakukan kesalahan yang boleh disabitkan hukuman hudud. Tak ada clubs,pubs maka tiadalah pergaulan bebas ---> kurang risiko zina. Arak, ibu segala maksiat pun diharamkan. Rakyat hidup cukup makan pakai ---> tak ada siapa nak jadi pencuri. Silap-silap haribulan, yang jadi mangsa curi pun maafkan & halalkan sahaja. Mudah,selesai luar mahkamah. TOINK! Ramai yang memperjuangkan hudud di Malaysia berfikiran menongkah arus. Maksud aku golongan yang berpendapat, "kita buat hudud,baru orang tak zina,baru tak ada kes curi, rompak,rogol dan bunuh ni". Apa anda pasti boleh kurangkan ke? Dan kalau nak laksanakan hudud sebab dah teringin sangat nak tengok orang kena potong tangan,kena sebat,kena rejam, kena pancung...maaf,terpesong sama sekali matlamat hudud tu. Dan adalah sangat zalim dan tidak adil bila anda nak hukum orang,padahal anda sendiri yang memberi ruang untuk kejahatan tu berlaku,kan?

Hudud itu Islam. Tapi Islam bukanlah hudud semata-mata. Kan? Satu hari,Malaysia juga akan mampu laksanakan hudud,InsyaAllah. Untuk permulaan, kita kena contohi apa yang Brunei lakukan. With "kita", maksud aku adalah yang mengaku Muslim, tak kiralah fahaman politik apapun kena bekerjasama. Golongan yang berkuasa jangan salah guna kuasa (baca:jangan ambil hak orang lain!Kadar miskin tegar di Malaysia masih ada kira-kira 3.1%) dan juga gunakan kuasa sebetulnya (baca:kaji balik undang-undang pasal kilang arak,premis judi dan pubs).

Yang di bawah kekuasaan pula, jangan kerana marahkan nyamuk,kelambu dibakar. Mustahillah untuk dapat yang sempurna, tapi pasti ada yang terbaik antara semua. Belek-beleklah sejarah, nilai-nilaikanlah tanpa amarah, luaskan pembacaan, jangan cepat percaya yang bukan-bukan. Yang paling penting, fikir tanggungjawab kita dahulu, kemudian baru menuntut hak. Tanya pada diri sudah cukupkah kita memberi sebelum persoalkan sudah cukupkah kita diberi?

Pendirian politik aku? Cukup kalau aku katakan, aku hanya memilih yang terbaik (baca:tak semestinya yang sempurna) dan yang aku yakin boleh memelihara Malaysia.Bagaimana mahu yakin? Baca, kaji, doa. Jangan hanya dengar cerita orang tua, dan jangan ikutkan sangat jiwa muda yang selalu nampak salah, tapi jarang nak  tengok punca,apa lagi nak tunjukkan cara =)

Dan oh, satu lagi,hentikanlah jadikan isu hudud ni modal politik untuk tempoh terdekat ni.

Dan akhir kalam saya untuk hari ini, kalau ada yang mahu berkongsi saya alu-alukan, kalau ada yang terasa hati, maaf saya pohonkan. Sejujurnya,sepanjang saya menulis entri ini,saya tidak henti-henti memohon Allah supaya ikhlaskan hati saya supaya saya tidak menulis atas dasar balas dendam atau nak hentam sesiapa. Saya cuma mahu berkongsi sedikit pendapat dan juga mendapatkan lebih banyak ilmu dari pembaca.Islam itu agama nasihat.

Wallahua'lam.

No comments: