Friday, April 08, 2011

Menoleh dan Terus Melangkah

Alhamdulillah..Sebenarnya bila tak ada kelas pagi ni,aku bercadang nak menulis jurnal jumaat. Sekali bila belek, dah nak masuk tulisan ke30 pun edisi jurnal di ruang blog aku ini. Aku terdiam. Satu,sebab tak sangka. Memang kalau diikutkan perancangan awal, jurnal-jurnal itu patut jadi tulisan mingguan aku. Tapi disebabkan kekangan masa dan peristiwa, ada masanya aku tak menulis. Maaf. Tapi mencapai ke angka 30 memang dikira banyaklah juga kan?

"Between 11 and 15% of patients experience moderate chest pain and shortness of breath."

Dan Dua,diam aku lebih lama bila memikirkan aku masih bernyawa dan menulis di sini. Alhamdulillah,masih bernafas, walaupun ada masanya, dada rasa macam sangat sempit nak bernafas dan nak tidur pun takut bila fikirkan esok pagi buka mata aku dah bukan berada  di dunia. Aish..Faridahanum dah mulalah drama sebak sebabak dia. Jujur,sebab utama aku ambil keputusan untuk menulis atas label jurnal jumaat setahun lalu adalah lepas dapat diagnosis mengejutkan dari doktor.

Mengejutkan,hingga perkara pertama yang ayah kata bila Along terangkan letak duduk sakit aku, ayah kata "Doktor kamu ni menipu". Mama suruh balik Malaysia. Susah untuk diterima bila kata mereka,dari kecil aku ni sakit hanya setahun sekali, itupun bila nak hampir ke birthday. Sakit nak membesar kata Ayah.HAHAHAHA.*ok,aku gelak tipu.chill la korang,please?*

"...complications include mitral regurgitation, infective endocarditis, congestive heart failure, and in rare circumstances, cardiac arrest, usually resulting in sudden death"

Tapi itulah, looking on a bright side, on hikmah di sebalik Qada' dan Qadar Allah, aku mula betul-betul melihat kematian itu sebagai satu perkara yang pasti dan boleh terjadi bila-bila masa hence, persiapan itu dah kena mula,pada masa itu dan detik itu juga.Maka, here I am.Menulis dan berkongsi serba sedikit pasal ilmu agama. Ada masanya,memberi kupasan atas tulisan ilmiah orang lain dari sudut pandang aku sendiri. InsyaAllah, bilamana ilmu itu dimanfaatkan oleh seorang dua yang singgah di sini, dapat juga bekal saham untuk aku.

Aku jarang nak bercakap pasal ini sebab mungkin kerana aku lebih gembira hidup in denial, kata sesetengah orang. Entah,mungkin aku kena guna ayat cliche, you're not in my shoes. Susah, sebab macam aku katakan tadi, dari kecil aku memang jarang sakit. And I think I lead a very healthy and active life. Dan sebab itu pada kunjungan emel yang bertanya lebih lanjut,aku lebih suka membiarkan soalan itu berlalu tanpa jawapan.Maaf aku pohon di situ.

"One study suggested it in up to 38% of healthy teenagers"

Kawan-kawan di sini pun tak ramai yang tahu. Aku lebih suka begitu. Sebab aku tak mahu ada diskriminasi dan simpati. Nanti orang akan selalu cakap macam, "Kau sakit,jangan buat itu jangan buat ini" . I've seen it and I hate living like that. Ye,tak nafikan kadang-kadang tindakan itu makan diri sendiri. Macam apa yang jadi masa final netball MaKSIMa hari itu. Lawan pula dengan intern doctors yang mata-mata semua dah cekap untuk tengok something is wrong just by first look. Ramai datang kat aku suruh aku berhenti je sebab tengok aku teruk sangat. Yang super risau was Kak Wani. Sebab obviously,she knows everything, and because she knows Faridahanum memang super degil. Minggu tu memang sangat mencabar kekuatan fizikal dan jantung tapi nak main juga walaupun potensi nak kena heat cramp, heat shock memang tersangatlah tinggi. Tapi masa tu aku fikir positif,apa-apa nak jadipun, atas padang tu ramai doktor dan hospital sebelah je. HAHAHAHA.



And even worse than that, ubat doktor kasi pun aku jarang makan. Lagilah teruk Kak Wani mengamuk.  Dah setahun tapi ubat tak habis-habis juga aku makan.Entahlah...sebab tahu makin lama dan makin tua memang akan jadi lebih teruk. Itupun kalau sempat tua lah. Jadi ubat tu lebih kurang nak perlahankan komplikasi masa tua nanti serta juga nak menyenangkan hidup aku. Sebab kalau orang takut,badan aku rasa double takut. Kalau orang terkejut, badan aku rasa double terkejut. Badan aku selalu kena kerja lebih.Tikah,aku rasa sebab inilah kot aku kalau terkejut reaction mesti over pastu nak kembali pada normal state macam lama. HAHAHA,kelakar lah pulak.

Inipun jenuh aku mencari kat mana aku letak.Adeyh!

Oklah.dah nak kena pergi posting hospital ni. Nanti petang InsyaAllah aku tulis jurnal sikit. Edisi istimewa ke. HAHA. Dan macam dulu,aku tutup ruangan komen untuk entri ini. Simply because,this much only I can share. Sayang selalu. Dan jangan lupakan aku dalam bait-bait doa kamu. Salam.