Friday, April 15, 2011

Siri 30 : Islamnya Seorang Aku

Assalamualaikum. Hari ini,aku nak menulis tentang Islam yang aku tahu dan faham sepanjang bernafasnya aku hingga hari ini. Idea untuk menulis petang ini bila terkenangkan perbualan dengan teman rapat masa lepak-lepak minum petang,hampir setengah tahun lalu,mungkin. He knows that I'm very fascinate about scientific facts that can be found in the Holy Quran so he kinda asked me like this,

"Kalaulah satu hari kan, dengan teknologi yang makin canggih ni,kita dah boleh cipta macam-macam sama sebiji macammana yang Allah ciptakan,agak-agak Anum nak stay dengan Islam ke?"

Aku pintas dia dulu "Eh,hari tu pesan cakap Allah tak suka bila kita guna kalaulah ,kalaulah, if, if"

"Itu dalam konteks lainlah.Itu bila macam nak menyesali nasib and tak redha dengan takdir Allah,yang banyak macam dalam drama-drama Melayu tu memang tak bolehlah.Aish,sambung balik soalan tadi ni.Sekarang tengok sendirilah.Ada IVF [Bayi tabung uji]. Ada benih untuk buat awan dan hujan lagi. Kalau ikut logiknya,tak mustahil 10-20 tahun lagi lagi hebatlah kan.Kalau Anum hidup lagi masa tu,nak stay dengan Islam tak?"

JAWAB KAU JAWAB. Toink.

Logik. Memang..tak mustahil boleh jadi macam itu.Dan untuk beri jawapan "Tak akan ada yang sesempurna penciptaan Allah" pada aku adalah satu jawapan orang pemalas dan langsung tak menjawab soalan. Jujur,masa zaman kejahilan dulu,memang aku rasa jengkel bila orang bagi jawapan selamat macam tu. Tambah bila dengan sedikit ilmu yang kau ada,kau pun tahu yang bayi IVF tu cukup sempurna serba-serbi kejadiannya. Aku rasa,seorang doktor atheist yang ilmu perubatannya dah tahap tertinggi tak akan terima hujah tu. Apatah lagi pakar-pakar yang dah berjaya buat benih awan dan hujan. Kan? Jadi,aku tanya semula pada dia..

"Pernah baca tentang Tom Cruise dan Scientology?" *geleng kepala*

Scientology adalah agama yang diasaskan di US sekitar tahun 1950-an dan antara selebriti yang mengikut fahaman ini termasuklah Tom Cruise dan isteri,Katie Holmes, John Travolta dan Lisa Marie Presley. Pengasas dan penganut-penganutnya percaya bahawa manusia asalnya adalah satu bentuk kejadian roh yang kalis pada kematian(immortal) serta mempunyai dalaman suci dan baik serta keupayaan kreatif yang tidak terbatas sama sekali. Alam ini wujud bilamana roh-roh sama-sama setuju ianya wujud. Tapi pada satu ketikanya,kebergantungan roh-roh kepada alam (yang asalnya tadi wujud sebab manusia mahu ianya wujud) terlampau tinggi hingga mereka sedikit demi sedikit hilang kemurnian dan kemampuan yang tak terbatas tadi.Maka jadilah mereka satu roh yang terperangkap dalam jasad [manusia] tanpa tahu hala tujuan sebenar. Dan bila jasad itu mati, roh akan terus hidup dalam jasad yang lain pula. Para penganut Scientology percaya bahawa diorang seharusnya mempunyai kawalan penuh atas jasad manusia yang diorang tumpang ni. Dan untuk memastikan tiada noda-noda jahat yang mempengaruhi jasad tu,ada masanya diorang menghadiri sesi kaunseling dan menjalani ujian yang dinamakan E-test. Semasa E-test, cas elektrik dalam jumlah yang tidak memudaratkan akan dialirkan pada tubuh untuk mengenalpasti jumlah rintangan elektrik yang wujud dalam jasad tu.Mengikut penjelasan ilmu Sains Fizik, jasad kita memang ada cas-cas tertentu. Dan kita pun selalu dengar, you are what you eat. Sains perubatan sendiri dah jelaskan,bila kita gembira badan hasilkan sejenis bahan kimia bernama endorfin. Bila kita terkejut,sedih,marah, letih semuanya ada tindak balas kimia dalam badan yang secara tak langsung akan ubah cas-cas dalam badan kita. Jadi para penganut fahaman Scientology percayalah dengan cara menyingkirkan cas-cas tak baik ni, diorang akan capai semula kemurnian spiritual dan juga kemahiran tanpa batasan tu.

Teman dah berkerut. "Apa kaitan pulak ni?"
"Dah awak tahu pasal Scientology saya ceritalah!"
"Laaaa...tak jawab soalan langsung. Surrender je la eh?"
"Apa pulak...Poin saya mudah saja.Yang saya jelaskan tadi asas kepada fahaman Scientology. Yang bila sekali kita baca macam berbelit-belit pelik susah nak faham. Tapi penganut dia relax je percaya apa yang dia percaya macam tu. Memang tak nafikan, saya kagum gila dengan bukti-bukti saintifik yang terpampang dalam Quran. Sains ialah Islam. Tapi Islam bukan sains." 



Aku naik saksi tiada Tuhan selain Allah. Dan Nabi Muhammad itu pesuruhNya

Bukan sains semata-mata. Asas kepada Islam bukannya ilmu sains tu. Kita ada rukun Islam,rukun Iman, Ihsan. Syahadah saya itu pegangan asas saya dalam Islam.Itu akidah aku. Kita wujud untuk beribadah. Apa yang terkandung dalam Quran tu digunakan untuk memantapkan lagi syahadah dan menggalakkan ibadah kita pada Allah.Sekadar menciptakan sesuatu yang menyamai ciptaanNya,belum cukup untuk menggugah syahadah aku,InsyaAllah.Dan kalau aku sekadar bercakap sebagai orang Sains,aku boleh kata bayi IVF dan segala macam ciptaan hebat sekarang ni memang menyamai ciptaanNya, tapi sebab aku ni Orang Muslim Sains,aku pun tak pasti ciptaan itu sama ke tidak sebab otak dan pancaindera aku yang Allah bagi ni setakat mana je lah boleh pergi dan nampak kan? *senyum*

Kembar IVF ni aku panggil kenit-kenit. Rindu aish!Jun cepatlah datang!

Dan satu aku pesan,akan sampai satu ketikanya, segala persoalan kau pada kekuasaanNya tidak mampu diperjelaskan dengan logik. Dan bila kau sampai ke titik ini,ketahuilah yang logik hanya boleh diperjelaskan oleh akal. Dan akal yang Allah anugerahkan pada kau adalah pada kadar yang terbaik dan termampu untuk kau tangani sahaja. Cukup sampai di situ,jangan pergi lebih jauh sampai nanti kau tercampak jatuh.Kadang-kadang kita tak sedar,aku faham itu. Yang aku boleh nasihatkan,perbaharuilah syahadah kalian selagi mampu. Aku pernah berdiri goyang pada titik goyah itu......

1 comment:

IMANSHAH said...

Alhamdulillah, doakan saya menjadi hamba yang bertaqwa..awak juga