Friday, August 26, 2011

Siri 38 : RBC

Assalamualaikum....

Untuk penulisan aku hari ni, aku kembali kepada tema asal penulisan Journal Jumaat aku - Sains & Islam tapi dalam pendekatan  yang berbeza. Kalau sebelum-sebelum ni aku cuba menjelaskan penemuan sains dengan pembuktiannya yang tertulis dalam Al-Quran & Sunnah, hari ini apa kata kita cuba buat muhasabah diri melalui fakta-fakta sains. Tak salah pun sebab yang ditemui oleh sains itu semuanya ciptaan Allah juga. Mari kita tadabbur alam ni.

"Perhatikanlah dan fikirkanlah tentang apa yang ada di langit dan bumi! Tidaklah bermanfaat tanda-tanda(kebesaran Allah) dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang yang tidak beriman"- Surah Yunus,101


RBC adalah singkatan kepada Red Blood Cell atau nama saintifiknya Erythrocyte atau nama Melayunya Sel Darah Merah. Sel ini bertugas mengedarkan oksigen ke seluruh tisu badan dan mengangkut sisa-sisa kumbahan dari tisu-tisu untuk disingkirkan melalui pernafasan, perpeluhan dan sebagainya. Bersaiz 7.2microns dan mempunyai jangka hayat selama 120 hari sahaja. Struktur RBC terdiri dari lapisan membran yang melingkupi hemoglobin (heme+iron+globin). Hemoglobin inilah yang berfungsi untuk "mengikat" oksigen dan "membebaskan"nya bila perlu. Apabila selesai tempoh 120 hari berkhidmat, RBC ni akan dimusnahkan secara automatik oleh sistem tubuh dan heme serta globin yang dibebaskan pula akan digunakan untuk membentuk RBC yang baru pula. Manusia normal mempunyai kira-kira 4-5million RBC/cubic mm(mm^3) of blood. Sel-sel lain yang menghuni sistem peredaran darah manusia termasuklah sel darah putih(antibodi) dan platelet(membantu pembekuan darah).

Baiklah..sekarang cuba bandingkan diri kita dengan RBC tu...

"Hai orang-orang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya,dan janganlah kamu turuti langakah-langkah setan...." - Al-Baqarah,208

Pertama, Allah telah mengurniakan nikmat Islam kepada kita. Agama Islam kalau dianuti dengan  sepenuhnya, sewajarnya ia mampu membezakan kita dengan orang-orang kuffar. Sama saja macam mana RBC tu mudah saja dikenali (di bawah mikroskop lah!) . Tingkah laku, pertuturan, pemakaian, perhubungan sesama makhluk, semuanya telah digariskan dengan indah oleh Islam sama ada melalui Al-Quran dan Sunnah.

Kedua, selama tempoh 120 hari RBC hidup, ia menjalankan tugasnya dengan patuh , semaksima mungkin tanpa banyak soal. Hantar pergi otak, ia bagilah oksigen ke otak. Hantar pergi jantung, hati, buah pinggang merata-rata dalam tubuh badan ia pergi. Hinggakan ke hujung-hujung jari-jari RBC komited saja buat tugas dia.Kita??? Aku yang dah 22 tahun hidup ni pun ada masa main celup-celup juga jalankan tugas aku. Kadang-kadang layan drama sampai lewatkan waktu solat. Nak nampak menarik, sanggup abaikan garis panduan yang Allah dan tetapkan. Ingat kekasih lebih dari ingat kekasih Allah. Cuba fikir balik apa alasan kita nak bagi kat Allah nanti sedangkan kita ni ciptaan terbaikNya?Aku selalu sebak bila kenangkan satu ayat dalam Al-Baqarah ayat 30

"Dan (ingatlah) ketika TuhanMu berfirman kepada para malaikat "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi", mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah disana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu?" Dia berfirman, Sungguh Aku Mengetahui apa yang tidak kamu ketahui"

Agak-agak kita punya pujian lebih pada Allah ke lebih pada Siti Nurhaliza? (aku la tuh!TOINK!)Padahal Allah sebenarnya ada menjelaskan tujuan penciptaan kita selain daripada sebagai khalifah seperti ayat di atas.

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu" - ad-Dzariyat,56

Sejauh mana telah kita jalankan tugas kita sebagai khalifah dan beribadah kepadaNya? Setarakah kita dengan RBC? Sedang ia hanya punya 120 hari untuk membuktikan ketaatannya?Satu soalan untuk kita fikir-fikirkan.

Ketiga, dan yang aku kira paling sentap sekali...Tak tahulah korang macam mana kan.Bila RBC tu dimusnahkan..adakah ia betul-betul musnah? Tidak! Heme dan iron (zat besi) yang terbebas akan digunakan pula untuk membentuk RBC yang baru. And the same cycle goes again and again. MasyaAllah...setelah mati pun masih berbakti! Kita? Apa pula yang bakal kita tinggalkan atas dunia nanti? Dan adakah kita mampu mati untuk kebaikan makhluk lain?

Wallahua'alam.

4 comments:

IMANSHAH said...

Sebelas bulan kita kejar dunia,
Kita turuti nafsu angkara.
Sebulan penuh kita berpuasa,
Kita bakar segala dosa.
Sebelas bulan kita sebar dengki dan prasangka,
Sebulan penuh kita tebar kasih sayang sesama.
Dua belas bulan kita berinteraksi penuh salah dan khilaf,
Di Hari suci nan fitri ini, Kita cuci hati, Kita buka pintu maaf.
Selamat Hari Raya Idul Fitri, mohon maaf Zahir dan batin...

Imanshah, Ipoh-Tumpat, 26 Ramadhan 1432 H

naz said...

hahah i dah terlebih puji u selama ni. maafkan saya ya ALLAH saya sebenarnya saya memuji ciptaan mu haha i puji siti nurhaliza pun sebab dia ciptaan tuhan :)

AJ Nismihan said...

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia, melainkan agar merekaberibadah kepadaKu"
yang ini aku petik dari entri ini.

and you know what?

for every single pain Allah let them attached to our life is simply one of another way to us get closer to HIM.
Of course we are never close to perfect in anyway, but we still have perfect guidance left for us to lead the way.
and Allah promise that Allah will never left us behind, and we should know that if we never overlook HIM.

for every head ache and stress Allah let us felt, Allah ask as simple as passion and smile in return.

simple?
aha.
it is depend.
if you are strong enough, you will see them worth enough your effort.
and anum being anum, you are stronger than what you think; but at times, you need to be a simple human being and let tears fill the heart room for a while; and back as anum for another second.

will your future wait for you? will all your dream come true?
as long as you dream with Allah will, you will get them 100% anum.
believe me.
you will get them by sure.
if not here, you will get them hereafter.

and the later will be an eterniti joy i suppose.

and of course, both will do best.

and anum; you can.

*smile*
ya.
I know.
you have every right to reject this 'Indiral Tablet' comment rite.

*smile*

norfaridahanum said...

AJ:i fell in love with this comment. you are smart to let me know that it isnt written for this post only at your last sentence.

naz:pandai mengelat ah!

imanshah:salam aidilfitri dan maaf zahir batin juga.harap masih belum terlambat lah ucapan ni.