Friday, June 01, 2012

Ghaib

Ramai public figure yang kahwin lewat kebelakangan ini. Dan baton Wedding of the Year pun dah berpindah-pindah hak milik. Dari pasangan ke pasangan. Kelakar juga bila fikirkan media yang tak ada istilah lain dah nak guna. Masyarakat pula sibuk gaduh nak menangkan pasangan pilihan masing-masing.

Bazir
Tapi dalam masa yang sama, ada juga golongan yang lebih lantang menyuarakan ketidakpuasan hati atas tindakan pembaziran ataupun perbelanjaan luar biasa untuk majlis perkahwinan. Bila aku cakap majlis perkahwinan tu, it includes pre-wedding photoshoot, majlis nikah,majlis berinai lagi,majlis resepsi dengan 2 3 pasang baju, outdoor photoshoot lagi, wedding video lagi etc etc etc mengikut kehendak dan kemampuan masing-masing. Memang manusia selalu fikirkan kehendaknya dahulu,lepas tu baru dia fikir cara untuk jadikan dia berkemampuan untuk capai kehendak dia. Setuju tak? Itulah al-kisahnya majlis perkahwinan zaman sekarang. Mungkin bukan semua,tapi kebanyakannya. (Mungkin aku juga ikut terselit sama,tapi yang pasti bukan dalam semua perkaralah)

Arbitrary
Pada pendapat akulah, pembaziran ni satu hal yang sangat arbitrary. Tak ada satu nilaian yang tetap. Threshold untuk seseorang dianggap membazir jadi berbeza dengan berbezanya latar belakang kehidupan seseorang. Latar belakang itu mungkin dari segi taraf pendidikan, pekerjaan, kapasiti tanggungjawab etc etc. Contoh mudah, kalau ada dua orang lelaki ni,seorang businessman,seorang lagi office boy, kalau 2 orang ni pakai Blackberry, aku tak akan kata yang businessman tu membazir. Seorang guru anak 7 orang nak pakai Avanza dengan seorang doktor anak 7 orang ada satu Viva dengan 1 Harley Davidson, siapa yang akan korang kata telah membazir?

GoogleImage. Gila terliur tengok motor ni. Dunia!Dunia!


Benchmark
Threshold tu bukan saja berbeza ikut siapa yang dinilai, threshold tu juga bergantung pada si penilai. Bila kita lihat orang kaya / hidup mewah, cuba fikir semula apa batu aras(benchmark) kita nak meletakkan yang dia adalah golongan orang kaya. Kita tak buat kiraan matematik pun. Habis apa yang kita buat? Yes,we compare! And to whom we compare? Yes,to ourselves! Especially if we belong to the class what people call as middle/moderate/pendapatan sederhana.  Cuba fikir sejenak, kita tak pernah jadi kaya macam orang yang kita tengok tu, tak pernah sekali pun ada kat tempat orang tu, jadi macam mana kita nak kata apa yang dia buat tu membazir,menghabiskan duit etc etc? It is totally definitely obviously unfair.

"Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah Dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bagianmu di dunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah Berbuat baik kepadamu,dan janganlah kamu berbuat kerusakan di bumi. Sungguh,Allah tidak menyukai orang yang berbuat kerusakan" - al-Qashash,77

Anugerah Allah macam-macam atas dunia nih. Rupa cantik, banyak harta, keturunan terhormat, otak bijak etc etc. Cuma insan yang beroleh anugerah itu yang kena tahu dan mahu untuk gunakannya ke arah akhirat tanpa melupakan nikmat-nikmat yang diperoleh di dunia juga. Ingat,apapun akhirat dulu, baru dunia. Dunia ada nyata depan mata sementara akhirat adalah soal ghaib.

Ghaib
Dan pada aku,sebab akhirat tu ghaib, aku sangat-sangat yakin ramai juga orang yang buat "perkara-perkara ghaib" untuk mengejarnya. Ada yang berinfak hartanya, ada orang yang memberi tuisyen percuma kepada anak yatim, ada yang menaja program-program agama tanpa pengetahuan orang lain(sebab tu aku kata ghaib,  orang tak nampak pun dia buat tapi Allah tahu). Prinsip aku senang, kalau nak cakap yang buruk cakap apa yang  nampak di mata sahaja, kalau tak nampak...anggaplah yang baik-baik sahaja. Jagalah hati kita ye kawan-kawan.Itu sangatlah penting. Buruk hati,buruklah seluruh anggota (Hadith Arbain Iman Nawawi No. 6)

GoogleImage. Watak ex-CIA hitman tu mengingatkan aku pada Hilman dalam novel A.D.A.M

Kita bukannya tahu seluruh aktiviti dan geraklaku seseorang macam cerita Person Of Interest tu.Jadi adalah lebih bagus kalau kita bersangka baik sahaja.Manalah tahu juga... boleh jadi orang-orang ini adalah golongan yang Allah sebutkan dalam Al-Quran Surah Al-Baqarah ayat 274,

"Orang-orang yang menginfakkan hartanya malam dan siang hari (secara) sembunyi-sembunyi maupun terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi tuhanNya. Tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati"

Itulah...kadang-kadang golongan bernama dan ternama ni bukannya tak tahu masyarakat mengutuk diorang boros etc etc, tapi mungkin sebenarnya dia lebih tahu apa yang telah dia buat dengan harta dia kot?  
 
Constructive 
Kalaupun mahu menegur bagaimana cara-cara seseorang menggunakan Anugerah Allah kepada dia atau nak kongsi idea bagaimana nak guna Anugerah Allah itu secara maksimum,silakan... be a gentleman, berilah teguran yang constructive sebab harta itu hak dia(assuming dia dah sempurnakan hak-hak Allah dan hak-hak manusia yang dipertanggungjawabkan kepada dia). 

Bukti
Lainlah kalau memang TERBUKTI dia ambil hak orang lain, ataupun TERBUKTI ada "sistem yang cerdik yang telah memindahkan hak orang lain menjadi hak dia".Itu dah salah. Dan kemungkaran kena ditegah hatta dengan desis hati sekalipun. Kalau lebih mampu,suarakan secara lisan apa yang kita tahu tidak sejajar dengan tuntutan agama.(bukan yang tak enak di pandangan mata kita semata-mata).. Dan kalau lebih mampu lagi,tegahlah melalui perbuatan - itu bagaimana? 

Itu......kamu fikir-fikirkanlah =))

Eh,bila aku cakap terbukti tu biar sebenar-benar bukti yang nanti boleh digunakan di Mahkamah Allah. Bukan bukti yang ayat pemulanya berbunyi, "Ayah saya/si fulan/tokoh politik A/ramai kata..." atau "Ala..boleh agak dah..." atau "Kroni/kerabat dia memang macam tu..." Come on laaahhhh! Guna otak betul-betul boleh tak?

No comments: